Hoogtepunten/ dieptepunten, week 1 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Eva Haan - WaarBenJij.nu Hoogtepunten/ dieptepunten, week 1 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Eva Haan - WaarBenJij.nu

Hoogtepunten/ dieptepunten, week 1

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

21 Augustus 2009 | Vietnam, Hanoi

Vrijdag, het einde van de eerste week. Vandaag voor het laatste wonden verzorgd en volgende week begin ik in de schoen-/ prothesewerkplaats.

Even een overzicht van de meest interessante, indrukwekkende, mooie en moeilijkere momenten.

Het hoogtepunt deze week was misschien wel dat ik woensdag met Hielke en Kai bij een knie-operatie mocht kijken. Echt iets wat ik waarschijnlijk nooit meer mee zal maken. Ik heb er heel wat ingezoomde foto’s van gemaakt en Kai heeft het verhaal al uitgebreid beschreven (zie kaiopreis.waarbenjij.nu). Dus de details zal ik jullie nu besparen. Ik vertelde aan de tolk dat dit in Nederland onmogelijk zou zijn, tenzij je in een ziekenhuis werkt of een aansluitende opleiding doet. Hierop antwoordde zij dat dat in Vietnam hetzelfde is, maar dat ze voor ons de beste omstandigheden proberen te regelen zodat we zoveel mogelijk kunnen doen en zien. Echt geweldig!

Ook vandaag heb ik een kleine operatie gezien bij een vrouw die een bloedulcer had onder haar voet, waarbij ook het bot was geinfecteerd. Hier werd een groot gat in gesneden en al het aangetaste bot verwijderd. Vervolgens werd het gat helemaal doorgesneden tot bovenop de voet, om het schoon te kunnen maken. De onderkant werd dicht gemaakt en vanaf de bovenkant kan nu elke dag de wond verschoond worden (dat blijft dus gewoon open). Ik zal even een aparte fotorapportage van alle medische beelden plaatsten voor degenen die het ook interessant vinden.

Een ander bijzonder moment was gisteren tijdens het werken in de tuin bij het bejaardentehuis. Na een uur lang kleigrond scheppen, gingen we even pauze houden met onze vuurrode hoofden (wat de Vietnamezen erg interessant vinden) en drijfnat van het zweet (echt alsof je met je kleren onder de douch hebt gestaan, da’s niet overdreven). Tijdens de pauze werden we voorzien van koekjes en water. We gingen eerst langs de ouderen om koekjes uit te delen. Dus ik liep met een doos een aantal ruimtes in, maakte de verpakkingen open en gaf ze de koekjes. Sommige hadden nog maar zulke kleine stompjes dat je ze moest voeren. Toen kwam ik bij een vrouw die tegen me begon te praten (ik versta er natuurlijk geen enkel woord van). Ze was erg verminkt; geen voeten, geen vingers en geen neus meer. Ze wees telkens naar haar knie en begon te huilen. Dit was echt zo aangrijpend, alsof het dwars door mijn hart heen stak. Ik gaf haar de koekjes en legde m’n hand even op haar schouder. Later heb ik een tolk gevraagd om mee te komen. Ze vertelde dat ze last had van spiercontractie bij haar knie, waardoor het been dus niet meer gestrekt kan worden. En daardoor kan ze niet lopen en zit of ligt ze daar nu, al drie jaar binnen op dat bed. Ik vroeg of ze haar niet in een rolstoel kunnen zetten en naar buiten rijden, zodat ze kon kijken naar hoe we aan het werk waren. Dat werd meteen geregeld, er kwam verpleging met een rolstoel, ze werd erin gezet en ik mocht haar naar buiten rijden. Buiten zei ze echter dat het haar allemaal niet meer uitmaakt en na een tijdje was ze ook moe en wou ze weer naar bed. Ik vond het echt zo zielig en zou zo graag willen dat het leven voor haar iets leuker gemaakt kan worden. Het was wel duidelijk dat ze normaal niet de moeite nemen om de mensen in een rolstoel te zetten en even rond te rijden. Daarvoor is niet genoeg tijd of geld of personeel.

Verder was het wel erg leuk om te zien hoe veel ouderen (die nog wel konden lopen) langs de kant zaten te kijken hoe wij aan het zwoegen waren in de tuin. Op een gegeven moment ging ik hele grote, zware brokken kleigrond optillen en hard neergooien zodat ze kapot vallen. En telkens als ik er weer een deed riep een vrouw heel hard ‘boem…. boem….’ En allemaal moesten ze lachen. We werkten samen met de jeugd uit het dorp en het meisje met wie ik bij een berg zand stond (Van, ik had haar al eerder op het strand ontmoet) noemde mij ‘superwoman’. De ouderen genieten ervan. Onze tolk, Van, zei ook dat wij hier 'new air' brengen, alleen al door met zo'n groep lekker bezig te zijn.

Vanochtend stond ik om 5 uur op, om de zonsopkomst te bekijken. Uiteraard was dat prachtig. Eerst een paarse gloed, toen een gele ronde gloed en daarna kwam de rode bol de zee uit. Daarna gingen we beneden nog een beetje versieren met balonnen en slingers, want Wiesje is vandaag jarig. Na het versieren nog even een duik in de zee genomen en om 7:00 weer klaar voor het ontbijt.

Vanmiddag gaan we sporten met het personeel en vanavond hebben we een strandfeestje voor Wiesjes verjaardag. Dit weekend gaan we naar Nah Trang (zaterdag – zondag), vier uur rijden hier vandaan.

Bedankt voor alle leuke reacties. Leuk om te horen dat jullie vanuit Nederland onze gebeurtenissen volgen.

Tot maandag!

Liefs Eva

• 21 Augustus 2009 - 07:08

Mama:

wat een ontroerend verhaal eva
    van die vrouw die jij mee naar buiten hebt genomen in een rolstoel.
    wat zou het fijn zijn als dat vaker kon!
    leuk dat ze jou superwoman
    noemden daar!
    liefs van mama

• 21 Augustus 2009 - 07:09

Trijntje Pasma:

Echt indrukwekkend wat jullie meemaken. Neem zoveel mogelijk dingen op in je hoofd of hart en probeer er nu maar ook later in Nederland iets mee te doen. Feliciteer Wiesje met haar verjaardag en een prettig weekend voor jullie allemaal. En een dikke tut voor Femke

• 21 Augustus 2009 - 08:07

Baukje Pasma:

Hoi Eva,

wat trieste omstandigheden voor de mensen daar, de cultuur is natuurlijk ook heel anders, de aandacht voor de mens zelf is eigenlijk bijzaak. Mooi dat jullie het verschil maken. Heel veel plezier het komende weekend, geniet ervan, en vanavond maar even flink feest vieren ter ere van Wiesje haar verjaardag

• 21 Augustus 2009 - 10:22

Natascha Haak:

Hoi Eva,

Wat een verhalen, heel veel sterkte wat fijn dat er zoveel lieve mensen zijn en genieten van jullie aanwezigheid!

Groetjes,
    Natascha

• 21 Augustus 2009 - 11:47

Sara:

he eva,

Wat zie je daar veel zeg! Echt heel bijzonder dat de mensen zoveel voor jullie regelen. Geniet er maar van!

Sara

• 21 Augustus 2009 - 13:39

Rianna:

Evita!

Zo ontzettend mooi om te lezen hoe je waarde toevoegt aan het leven van andere mensen. You are in my thoughts and prayers.

Liefs, Ripita

• 21 Augustus 2009 - 14:35

Jeannette:

Heel bijzonder hoor, wat jij daar allemaal meemaakt.. Een herinnering die je altijd met je mee gaat nemen.. Volgens mij verandert deze reis jouw leven voorgoed of niet ;)

knuffffs

• 21 Augustus 2009 - 15:40

Aart En Titia:

Lieve Ditza en groep,
    Zo, alweer een week weg, en hoe bevalt het daar. Is het een mooi land of lijkt het oosters bekend?
    Hebben jullie een leuke groep zo met elkaar? Jullie moeten wel "hard"en intens werken, lezen wij hier en daar, met veel zweetdruppels en emotie's...
    Het klinkt allemaal wel heel "special" en bijzonder, wat jullie allemaal mogen en doen. We zullen maar veel cashue-nootjes kopen, dan verdienen ze daar ook nog wat extra.90 kg daar kost hier een pond! Wat blijft er niet onderweg hangen...?
    En nu lekker naar Nha Trang, kijken en kopen en feestvieren!
    Schrijf je nog een stukje over voortgang van de geel/zwarte voetbalhemden? Of wordt het straks een nachtponnen-partijtje met al die kleine Vietnameesjes! Ga nog even lekker een teampje samenstellen...er zijn vast wel een stel die op t strand een partijtje kunnen trappen of een ander spel spelen, of is er ergens een trapveldje!?
    Nog een weekje lekker werken, en doe nog meer ervaring op in dit lepra-wereldje met al zijn problemen en hoogtepunten.
    De hoogtepunten vind je in de kracht van het plezier, die deze mensen net als wij, ondanks de omstandigheden,ook kennen. Voor jullie is dit een geweldige ervaring die zeker zal bijdragen tot veel geluk en plezier van de mensen die jullie begeleiden of samen een spelletje domino hebben gespeeld. Geniet van deze ervaring en straks evalueren.? liefs en kuskus

Het is fijn om jullie verhalen te lezen
    Wij hadden daar ook wel willen wezen
    Ons gevoel is nu ook wel daar
    Want lepra-land is nog lang niet klaar
    Jullie kunnen dit zo mooi ervaren…
    En samen zullen we daarvoor verder sparen
    De verandering zal er zeker komen
    Alle supporters kunnen daar van dromen
    Dus straks ook maar flink evalueren
    dan kunnen ook wij daar veel van leren!

Aart en Titia

• 21 Augustus 2009 - 20:36

C, Kleingeld:

Dag Eva,

Heel bijzonder om dit reisverslag te lezen en de foto's te zien. Zo te zien een prachtige omgeving maar ook een schaduwzijde (de mensen met lepra en de complicaties hieruit voortvloeiend)

Nog een goede week toegenwenst!

Groeten,
    Corrie Kleingeld

• 22 Augustus 2009 - 10:29

Hans Kersten:

hallo Hielke en mede reisgenoten,
    natuurlijk kennen wij in Nederland ook een aantal schrijnende verhalen, maar als ik jullie verslagen lees, daarbij zijn alle andere verhalen slechts een "verhaal". Als jullie terug zijn met de beelden in je hoofd wat je allemaal gezien hebt, meegemaakt hebt, maar vooral ook wat je gedaan hebt, waarbij je deze mensen iets gegeven hebt wat niemand hen meer kan afnemen: een vriendelijk gezicht, een hulpvaardige hand en een begrijpend gevoel. Jongeren die dit op kunnen brengen in deze samenleving verdienen een "lintje" maar zijn zeker een voorbeeld voor anderen. ga zo door, neem veel in je op en "geniet" ook van jullie succes bij deze bevolking.
    groeten uit een heel "rijk" Nederland.

• 23 Augustus 2009 - 13:08

Nynke:

Ik blijf de operatiefoto's een beetje eng vinden, maar wel tof dat jullie zo actief aanwezig kunnen zijn!
    En de zonsopgangfoto's zijn gewoon prachtig :-)

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Lepra

Aan de kust van het prachtige Aziatische land Vietnam ligt Quy Hoa, een lepraziekenhuis met daarnaast een dorp met ruim 1.000 inwoners: ex-leprapatiënten en hun families.

Anna, Bart, Chantal, Ditza, Eva, Femke, Hanne, Hielke, Jolien en Kai zeiden 'Ik durf mee!' en zetten op 15 augustus voet op Vietnamese bodem.
Hoe zal de groep reageren als ze voor het eerst lepra ziet? Lukt het om leuke contacten op te bouwen met de (ex-)patienten? Hoe is het om ruim twee weken intensief op te trekken met negen vrijwel onbekenden?

Volg al onze avonturen op www.durfjijmee.waarbenjij.nu.

Wat gaan we doen?
Op het ochtendprogramma staan onder andere 'mini-stages' in het lepraziekenhuis: fysiotherapie, kleine operaties, gips, traditionele geneeskunst. We gaan aan de slag in de schoenwerkplaats waar aangepaste schoenen en protheses worden gemaakt voor verminkte voeten of geamputeerde onderbenen.

's Middags staat het naastgelegen dorp centraal. Hoe kan je het dagelijks leven van de ex-patienten en hun families die daar wonen beter leren kennen dan door samen te werken? Denk aan het maken van bezems en visnetten of cashewnoten pellen. Terwijl we samen wat extra centen verdienen, hebben we alle tijd om elkaar vragen te stellen.
De kinderen op de kleuterschool in het dorp staan te popelen om ons straks wat Vietnamees te leren. De opa's en oma's in het huis voor ouderen dagen ons uit voor domino. En de patienten in het ziekenhuis spelen 's avonds graag een potje schaak.

Ondertussen fleuren we met lokale leeftijdsgenoten het bejaardenhuis op. En natuurlijk verkennen we ook de omgeving, het strand en de Vietnamese cuisine.